10 Ocak 2017 Salı

Hilary HAHN

                                                     HILARY HAHN



   Bugünkü yazım çok farklı bir konu. Sizlere çok uzun zamandır severek dinlediğim, kendime örnek aldığım kişilerden biri olan keman virtüözü Hilary HAHN' dan bahsedeceğim. Kendisinin hayatını zaten internetten araştırarak bulabilirsiniz. Öncelikli olarak sizlere bahsetmem gereken şeyin onu neden sevdiğim ve örnek aldığım, nasıl bir teknikle çaldığı, ne tür bir keman kullandığı ve karakteristik özellikleri gibi konuların olması gerektiğini düşünüyorum. 





Hilary HAHN' ı ilk dinlediğimde sanıyorum ki altıncı sınıftaydım. Diğer dinlediğim sanatçılardan çok farklıydı. Ses çok temiz ve pürüzsüz, adeta mükemmeldi. Onlarca kez dinledim aynı parçayı çalışını. ( Genellikle sevdiğim şarkıları çok kez tekrar dinlerim. ) Sonra hayatını araştırdım, videolarını çok dikkatli dinledim ve izledim. Şunu fark ettim " FARKLI OLMANIN ÖNEMİ". İnsanlar aynı parçaları aynı şekilde çalan virtüözlerden sıkılmışlar. Bu sadece güzel sanatlar alanında değil tüm hayatımız için geçerli. 



     Her müzisyen çalarken hissettiği duyguyu dinleyiciye aktarmak ister. Hahn çok duygu katarak çalmıyor. O zaman neden bu kadar beğeniliyor? Bana göre şöyle bir düşünce tarzı var , duyguyu dinleyicinin seçimine bırakmak. Sizin çalarken kendinizi çok huzurlu hissettiğiniz bir şarkı, dinleyicilerden birinin kalbini özlemle doldurabilir. Ya da biri bu şarkı çalarken çok üzücü bir olay yaşamıştır ve yeniden o olayın etkisi altına girebilir. Siz huzurlu hissettiğiniz için zorla o duyguyu tüm dinleyicinin hissetmesini sağlayamayabilirsiniz. Ancak tabi ki burada müzisyene çok şey düşüyor. Parmaklarınızı öyle bir kullanacaksınız ki her insana ve her duyguya hitap edecek. Bu zor ve uğraştırıcı bir iş. Hilary HAHN bunu ustalıkla başarıyor.










Tekniği
     Gelelim çalış tekniği konusuna. HAHN bu konuda çok şanslı. Dördüncü parmağı (Serçe parmak) çok uzun. Bu nedenle dördüncü parmakta vibratosu (yaylı çalgılarda parmağın milimetrik hareketlerle titretilmesi) çok başarılı.  Bu ona çok büyük bir kolaylık sağlıyor. Öğretmenleri Rus olduğu için Rus tekniği ile çalıyor. Elleri büyük ve güçlü. Kulakları sesleri çok iyi algılıyor. Temiz ve düzgün çalıyor. Bu da her keman öğrencisinin ona hayran kalmasını sağlıyor olabilir :) 




Kemanı                               
      Kemanı 1864 yapımı Vuillaume. Çalgısı St. Petersburg Filarmoni Orkestra' sının birinci kemancısı olan ve öğretmenlik yapan bir Rus sanatçıya aitmiş. Bu sanatçı ilk öğretmeninin arkadaşıymış. Hilary HAHN kemanı aldığında keman 10 yıldır kullanılmıyormuş. Birkaç günde alışmış. Fakat kemanın sesinin açılması, zengin tonlara ve esnekliğe kavuşması biraz zaman almış. On üç yaşından beri bu kemanı kullanıyormuş. Keman dayanıklı ve her gün kişilik değiştirmeyen bir kemanmış. Kemanı ile çok iyi anlaşıyormuş.


                "İlk izlediğim ve en sevdiğim Bach parçalarından birini çalarken."
Hilary HAHN ve Bach
     Hilary HAHN'nın kişiliğine en çok uyan bestecinin J.S Bach olduğunu düşünmüşümdür hep. Bach barok parçalar bestelemiş, parçalarını kilisede, tanrı için yazmış olan bir besteci. Parçaları sade ve düzgün. İşte bu sadeliği Hilary HAHN ile bağlantılı buluyorum.


Ben yedinci sınıftayken 6 Mayıs 2015' de  Hilary HAHN Almanya' ya amcamların yaşadığı şehrin çok yakınında bir yere konser için geldi. Gitmeyi çok istedim ancak okulum vardı.Neyse ki amcam Almanya' daki konsere gitti ve imzalı CD' sini aldı. Bir sonraki sene 6 Mayıs'da  Cemal Reşit Rey Konser Salonu' na Cory Smythe isimli piyanist ile geldi. Şans eseri yolda afişini görmüştüm. Hemen bilet aldık ve annemle konsere gittik. Konser çok güzeldi ancak bir izleyicinin telefonu çaldı ve Hilary HAHN parçasını bölmek zorunda kaldı, telefon sesi durunca çalmaya devam etti. Bu çok saygısızca bir hareketti ve rahatsız ediciydi. Konser bittiğinde saat çok geç olmuştu ve imza kuyruğu vardı bu nedenle imzasını alamadım, onunla konuşma şansı elde edemedim. 




Hilary HAHN' nın iki Grammy Ödülü olmak üzere bir sürü başarısı var.



Size en sevdiğim parçalarının linkini alta koyayım.
Paganini Caprice 24
https://www.youtube.com/watch?v=gpnIrE7_1YA
- Parçayı başka sanatçılardan dinleyemiyorum. Bana göre bu kadar düzgün çalabilen yok. Gerçekten çok zor bir parça, ustalık gerektiriyor.
_________________________________________________________________

Mozart Keman Konçertosu NO:3

https://www.youtube.com/watch?v=N-mA9OMP3DE

- Neşeli bir müzik işte bu Mozart! Papa'nın doğum gününde Vatikan' daki konser.

__________________________________________

Johann Sebastian Bach - Chaconne, Partita No. 2 BWV 1004

https://www.youtube.com/watch?v=QqA3qQMKueA

- Bu parça bende hüzün ve çok yoğun duygular uyandırıyor. Yine temiz çalınması zor bir parça.

___________________________________________

 Brahms: Violinkonzert ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Hilary Hahn ∙ Paavo Järvi
https://www.youtube.com/watch?v=UFl9xuYP5T8

- Bu parça bende istediğim her şeyi başarabilecekmişim hissi uyandırıyor. 
- Paavo Järvi ve Hilary HAHN çok güzel işlere imza attılar zaten Youtube 'da en çok Paavo Järvi ile videoları var.



Daha birçok parça var ancak hepsini buraya yazamam dilerim ki merak edip izlersiniz. Sizlere haftaya Ayasofya gezimi anlatabilirim demiştim ancak sanırım haftaya olacak. Umarım beğenmişsinizdir. 

                       
                           Okuduğunuz için teşekkür ederim...








2 yorum:

  1. Sevgili Meltem,
    Senin keman ve piyano videolarını dinlemiştim. Sende de, kendine örnek aldığın Hilary Hahn gibi kendine güvenen, duyguyu karşı tarafa geçiren bir karekter var. Tenefüs aralarında keman çalmayı öğrendiğini biliyorum. Müzik sevgin, sende var olan yeteneğin ve çabaların seni de bir Hilary Hahn yapacaktır emin ol.

    YanıtlaSil
  2. Böyle düşünmeniz çok sevindirici. Evet, müzik artık hayatımın bir parçası olmuş durumda. Çalışmalarımı devam ettiriyorum, bu alanda gelişmeyi umuyorum.

    YanıtlaSil

L'orientalisme au Musée de Pera

                              La mélodie orientale en Europe  "Orientaliste: Homme qui a beaucoup voyagé."- Gustave Flaube...